۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

خرافاتی دیگر راجع به ائمه: حکایت زنده شدن شیر و دریدن پرده دار مأمون به امر امام رضا





داستان زنده شدن شیر و دریدن حاجبِ مأمون را در کتاب «عیون أخبار الرضا» در باب چهلم روایت کرده به این مضمون که: حاجب مأمون که مأمور بود در مجلس، امام رضا علیه السلام را تحقیر کند به آن حضرت گفت: مردم برای تو معجزاتی اثبات می کنند که برای احدی از مردم غیر از تو اثبات نکرده اند؛ گوئی معجزه ای مانند معجزه حضرت ابراهیم که مرغان کشته شده را زنده کرد آورده ای؟! اگر راست می گوئی پس امر کن به این دو شیر و آنها را زنده کن و بر من مسلط گردان! و مقصود حاجب دو صورت شیری بود که روبروی هم بر مسند مأمون نقش کرده بودند. حضرت به غضب درآمده و به آن دو صورت صدا زدند: بگیرید این فاجر را! و این مرد فاجر را طعمه خود قرار دهید و از او عین و اثری باقی نگذارید! آن دو شیر برجستند و آن مرد را پاره کرده طعمه خود قرار دادند و استخوانهای او را خرد کرده و جویدند و او را خوردند و خون او را لیسیدند و مردم تماشا میکردند و همه در تحیر و حیرت فرو رفته بودند و پس از آن خدمت حضرت ایستادند و عرض کردند: ای ولی خدا در روی زمین! آیا امر می کنی که با مأمون نیز این عمل را انجام دهیم؟ مأمون از استماع این سخن غش کرد و حضرت فرمودند: بایستید! و آنها بحال خود برگشتند.

ابن شهرآشوب در کتاب «مناقب» در ضمن حالات حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام روایت کرده است که هارون الرشید مردی را طلب کرد که امر امامت آنحضرت را باطل سازد و آنحضرت را در مجلس خجالت دهد. برای این منظور مرد ساحری را حاضر کردند، چون سفره گستردند بر روی نان عملی انجام داد که هر وقت خادم آنحضرت اراده می کرد گرده نانی را برگیرد آن نان از دستش می پرید، و هارون الرشید از این منظره در نهایت خنده و سرور درآمد. در این حال حضرت بی درنگ سر خود را بطرف نقش شیری که در پرده کشیده شده بود بلند کرده و فرمودند: «یا أسَدَ اللهِ خُذْ عَدُو اللهِ؛ ای شیر خدا! دشمن خدا را بگیر»، ناگهان آنصورت مانند یک حیوان درنده قوی پنجه ای جستن کرد و آن مرد ساحر را دریده و طعمه خود ساخت. هارون و ندیمانش همگی بیهوش شده و به روی زمین افتادند و از شدت ترس عقلها از سرهایشان پرید. و چون پس از زمانی بهوش آمدند هارون به حضرت گفت: به حقی که من بر تو دارم از تو میخواهم که به این صورت شیر امر کنی که این مرد را برگرداند. حضرت فرمود: اگر عصای موسی ریسمانها و عصاهائی را که از جادوگران فرعون بلعیده بود بازگردانید این صورت هم آن مرد بلعیده شده را برخواهد گردانید.


منبع:

http://www.tahoorkotob.com/docs/31444e05166.php

۶ نظر:

  1. سده‌هاست که با همین چیزها ما ملت را گولانده‌اند (خودمانی، خر کرده‌اند)

    پاسخحذف
  2. شما با معجزه مشکل داری؟

    پاسخحذف
  3. کسی که به پیروی از اشخاص پیرو دین شود همان ها او را از دین بیرون می برند آن چنان که واردش کردند و آن کس که با معیار کتاب و سنت به دین گرایش یابد کوهها از جای خود برکنده می شوند ولی او از عقیده اش جدا نخواهد شد

    میزان الحکمه، ج 5، ص 8

    پاسخحذف
  4. من با هر مطلب خلاف منطق مشکل دارم و آن را واقعی نمی دانم

    پاسخحذف
  5. بنا بر عقيده هر شيعه باورمند مقامات جملگي ائمه (ع) از همه انبياء عظام صلوات الله عليهم بالاتر است. لطفاً زيارت جامعه كبيره و مضامين آنرا بخوانيد. شما كه در روايت بالا شك داريد بدانيد كه قرآن سرتاسر معجزات انبيا را بيان فرموده است. معجزه شير پرده از معجزات نبوي- همچون معراج و شق القمر و حركت درخت و شهادتين او كه در نهج البلاغه وصف آن آمده است و همچنين معجزه عصاي موسوي و تبديل آن به اژدها و شفاي كور مادرزاد و معجرات حضرت سليمان نبي و پيامبران ديگر – بالاتر نيست و حتي ظاهر شدن تخت بلقيس به دست آصف بن برخيا در يك پلك زدن و معجزه ذوالقرنين ومعجزه خضر (كه اين سه نفر اخير پيامبر هم نبودند) و همچنين كرامات اولياء خدا كه تاريخ دين و قرآن و روايات مشحون از آنهاست، با عقول ضعيف سازگار نبوده و مردم ضعيف العقل و ضعيف الايمان آنها را باور نميكنند. همين مرتاضان هندي و بعضاً ايراني و همچنين آقاي ديويد كاپرفيلد هم چيزهايي از خود نشان ميدهند كه با عقل عادي جور در نمي آيد. خواهش ميكنم كمي بيشتر فكر كنيد و پس از آن سخن نابخردانه بگوييد. با منطق امثال شما برخي از باورهاي علمي مسلم نيز زير سوال خواهد رفت و نگاه ظاهر بين امثال شما چنين چيزهايي را بر نمي تابد. من كه نويسنده اين مطالب هستم، خود، از تحصيل كردگان اين كشور هستم كه دروس فني مختلف را در دانشگاههاي اين كشور تدريس نموده ام و به اندازه كافي و شايد خيلي بيش از امثال شما به فيزيك و رياضي و دنياي علم روز آشنايم. ولي آنقدر ساده لوح نيستم كه به صرف استبعاد آنهم يك استبعاد بچگانه و ساده لوحانه، معجزه امام معصوم را كه داراي ولايت كليه است و به اذن خداوند قادر به هر تصرفي ميباشد انكار كنم. ضمنا به اين دوست عزيز كه دم از منطق زده اند عرض ميكنم كه درس منطق صوري و منطق رياضي را پيش من بخوانيد سپس درس منطق فازي را هم در صورت قبولي شما در امتحان اين بنده ، براي شما تدريس خواهم نمود.

    پاسخحذف
  6. بنا بر عقيده هر شيعه باورمند مقامات جملگي ائمه (ع) از همه انبياء عظام صلوات الله عليهم بالاتر است. لطفاً زيارت جامعه كبيره و مضامين آنرا بخوانيد. شما كه در روايت بالا شك داريد بدانيد كه قرآن سرتاسر معجزات انبيا را بيان فرموده است. معجزه شير پرده از معجزات نبوي- همچون معراج و شق القمر و حركت درخت و شهادتين او كه در نهج البلاغه وصف آن آمده است و همچنين معجزه عصاي موسوي و تبديل آن به اژدها و شفاي كور مادرزاد و معجرات حضرت سليمان نبي و پيامبران ديگر – بالاتر نيست و حتي ظاهر شدن تخت بلقيس به دست آصف بن برخيا در يك پلك زدن و معجزه ذوالقرنين ومعجزه خضر (كه اين سه نفر اخير پيامبر هم نبودند) و همچنين كرامات اولياء خدا كه تاريخ دين و قرآن و روايات مشحون از آنهاست، با عقول ضعيف سازگار نبوده و مردم ضعيف العقل و ضعيف الايمان آنها را باور نميكنند. همين مرتاضان هندي و بعضاً ايراني و همچنين آقاي ديويد كاپرفيلد هم چيزهايي از خود نشان ميدهند كه با عقل عادي جور در نمي آيد. خواهش ميكنم كمي بيشتر فكر كنيد و پس از آن سخن نابخردانه بگوييد. با منطق امثال شما برخي از باورهاي علمي مسلم نيز زير سوال خواهد رفت و نگاه ظاهر بين امثال شما چنين چيزهايي را بر نمي تابد. من كه نويسنده اين مطالب هستم، خود، از تحصيل كردگان اين كشور هستم كه دروس فني مختلف را در دانشگاههاي اين كشور تدريس نموده ام و به اندازه كافي و شايد خيلي بيش از امثال شما به فيزيك و رياضي و دنياي علم روز آشنايم. ولي آنقدر ساده لوح نيستم كه به صرف استبعاد آنهم يك استبعاد بچگانه و ساده لوحانه، معجزه امام معصوم را كه داراي ولايت كليه است و به اذن خداوند قادر به هر تصرفي ميباشد انكار كنم. ضمنا به اين دوست عزيز كه دم از منطق زده اند عرض ميكنم كه درس منطق صوري و منطق رياضي را پيش من بخوانيد سپس درس منطق فازي را هم در صورت قبولي شما در امتحان اين بنده ، براي شما تدريس خواهم نمود.

    پاسخحذف